بررسی مود HDR در دوربین کانن

مود یا حالت عکاسی HDR یکی از ویژگی های مفید و کاربردی است که در دوربین های حرفه ای و نیمه حرفه ای کانن از آن می توان استفاده نمود . به طور خاص در شرایط نور بد و یا در زمان هایی که کنتراست بسیار شدیدی میان سوژه و پس زمینه آن وجود دارد ؛ عکاسی با شیوه HDR توصیه می شود . در این مطلب عکاسی با مود HDR در دوربین های کانن را مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهیم .

نمایندگی دوربین کانن

عکاسی HDR با دوربین بر روی دست

HDR مخفف شده عبارت "High Dynamic Range." به معنای دامنه دینامیکی بالا یکی از تکنیک هایی است که با استفاده از آن چند تصویر با حالت های نوردهی متفاوت ثبت شده و برای به دست آوردن یک تصویر با بهترین جزئیات و نور ؛ آنها را با هم ادغام می نماییم .

به طور استاندارد برای هر عکس HDR سه تصویر ( با نوردهی بالا ؛ نوردهی استاندارد ؛ نوردهی پایین ) به دست آمده و در نهایت از ادغام این تصاویر در یک دامنه دینامیکی بالا ؛ تصویر نهایی با وضوح و جزئیات بسیار بیشتر و با نوردهی اصلاح شده ؛ به دست آورده می شود .

نمایندگی دوربین کانن

مزیت این تکنیک در آن است که شما را قادر می سازد تا جزئیات صحنه و سوژه در هر دو ناحیه از هایلایت ها و کنتراست ها به آسانی به دست آورید . در شرایط نور بد ؛ با ثبت تنها یک شات ، دستیابی به این ویژگی امکان پذیر نخواهد بود .

به طور ویژه در دوربین های فول فریم کانن ؛ عکس های HDR را با فرمت JPEG و در زمان عکاسی با دوربین بر روی دست نیز می توان به دست آورد .

در زمان های نه چندان دور ؛ تولید عکس های HDR  تنها با استفاده از نرم افزار های ویرایش تصویر امکان پذیر می بود اما اکنون با پیشرفت سنسور ها و پردازنده های موجود در دوربین ؛ امکان تولید عکس های HDR با استفاده از امکانات داخلی دوربین نیز میسر شده است .

در هر دوربین کانن در منو تنظیمات HDR با قرار دادن گزینه [Auto Image Align] در وضعیت [Enable] ترکیب تصاویر به صورت خودکار و در سریعترین زمان ممکن انجام می شود و با توجه به سرعت پردازش بسیار بالا در این دوربین ها ؛ در زمان عکاسی با دوربین بر روی دست ؛ تصاویر با یکدیگر ادغام شده و لرزش های دست عکاس به تصاویر منتقل نخواهد شد .

همچنین با توجه به تهیه تصویر در داخل دوربین غ امکان بازنگری آن از طریق صفحه ال سی دی وجود داشته و در صورت نیاز به اصلاح ؛ عکاسی HDR را در لحظه می توان تکرار نمود .

تصویر بدون HDR

تمامی این امکانات به همراه هم موجب می شوند تا برای تولید عکس های HDR  ؛ به صرف وقت بسیار زیادی برای ادیت یا ویرایش نرم افزای نیازی نباشد .

نمایندگی دوربین کانن

تصویر HDR

اما در هر صورت به این نکته نیز باید توجه داشته باشیم که در زمان ترکیب خودکار تصاویر ؛ مقداری از لبه های هر تصویر برش خورده می شود و از این روی تصویر نهایی ؛ از یک زاویه دید بسته تر نسبت به عکس های معمولی برخوردار خواهد بود .

 

همچنین به این نکته بسیار مهم نیز توجه داشته باشید که عکاسی HDR تنها در رابطه با سوژه های ثابت و بدون حرکت قابل اجرا می باشد و در صورت به حرکت افتادن سوژه در طول زمان عکاسی ؛ رد یا کشیدگی حرکت آن در تصویر دیده خواهد شد .

 

منبع : نمایندگی دوربین کانن

تعمیر دوربین

۵
از ۵
۲۰ مشارکت کننده

نوشته های اخیر

دسته بندی ها